google-site-verification=I3gsFmhNnwraRTClYNy7Zy_HRGb_d1DkfDUi6e1xs34 MUNTAH ~ Medik Veteriner Mas Sehat | Blog Tentang Kesehatan | Mas Sehat ~ Blog Tentang Kesehatan | www.mas-sehat.com

MUNTAH


Pada anak-anak, muntah biasanya terjadi karena berbagai rangsangan, antara lain, sakit, menelan bahan toksik, ataupun stres emosional akibat tekanan di lingkungan sekolah maupun rumah.Muntah yang hanya terjadi satu kali tidak perlu dikhawatirkan. Sedangkan muntah yang berlangsung berulang kali dapat merupakan petanda bahwa anak memerlukan bantuan medis. Terutama apabila disertai dengan gejala-gejala seperti nyeri perut, demam, ataupun sakit kepala.Segera berkonsiltasi dengan DSA apabila muntah yang terjadi disertai dengan gejala-gejala:
v   Nyeri perut.
v  Terdapat darah ataupun cairan empedu (berwarna hijau) pada muntah
v   Anak terlihat linglung, apatis, dan menjadi cengeng.
v  Telah mengalami diare lebih dari 12 jam.
v   Terdapat tanda-tanda dehidrasi.
v  Selalu muntah setiap sehabis diberi makan dalam 12 jam terakhir.

Muntah biasa terjadi pada anak dan sering membuat rasa tidak nyaman. Walaupun begitu, biasanya mintah yang terjadi tidak berbahaya dan segera berakhir. Selama muntah, harus diperhatikan jangan sampai terjadi dehidrasi akibat kehilangan cairan, terutama apabila disertai dengan gejala demam dan diare.
Biasanya anak tidak akan napsu makan, maka teruslah mendorong anak untuk selalu minum. Biarkan anak memilih minuman yang disukainya. Hindari pemberian minuman yang kadar gula dan kafeinnya tinggi karena justru akan membuat anak menjadi sering buang air kecil dan memperburuk terjadinya kehilangan cairan.Ketika muntahnya telah berhenti selama beberapa jam dan tidak terjadi lagi kehilangan cairan, mulailah memberinya makanan yang ia suka. Beberapa pilihan antara lain roti panngang, bubur gandum, pisang, saus apel, ataupun telur rebus.


MUNTAH dan cirit-birit adalah perkara biasa di kalangan kanak-kanak, namun amat berbahaya bagi bayi. Bagaimana anda mampu mencegahnya?
Anak anda muntah beberapa kali dalam beberapa jam yang lepas. Episod muntah adalah cara badan kita mengeluarkan toksin daripada perut. Pada kebiasaannya, muntah bukanlah keadaan yang serius dan kebanyakan kes berhenti dalam tempoh beberapa jam. Bagaimanapun, anda akan mula bimbang apabila suhu anak anda mula meningkat dan beliau mengalami cirit-birit.
Muntah-muntah dan cirit-birit kerap berlaku di kalangan kanak-kanak. Walaupun muntah dan/atau cirit-birit mungkin disebabkan oleh keracunan makanan, sakit perut atau meningitis, kebanyakan kes yang sering dialami oleh kanak-kanak dan bayi adalah disebabkan oleh jangkitan virus dan dikenali sebagai gastroenteritis akut.
JANGKITAN ROTAVIRUS
Gastroenteritis adalah masalah radang perut dan usus. Walaupun selalunya ia tidak begitu serius kepada kanak-kanak, namun ia juga boleh membahayakan dan dalam sesetengah kes, dapat mengancam nyawa bayi. Penyebab utama gastroenteritis adalah sejenis virus yang dipanggil Rotavirus.
Rotavirus adalah virus yang amat mudah berjangkit dan menyebabkan jangkitan di usus. Ia sering dikesan dalam najis kanak-kanak yang telah dijangkiti, dan disebar melalui sentuhan dengan najis ini. Perkara ini sering berlaku apabila kanak-kanak tidak mencuci tangan selepas ke tandas atau sebelum makan. Penyebaran virus boleh berlaku dari anak ke anak di pusat jagaan anak dan nurseri. Ia boleh merebak melalui orang dewasa yang dijangkiti atau yang mengurus bayi yang dijangkiti.
Rotavirus mampu bertahan selama beberapa jam di tangan manusia serta berhari-hari di atas permukaan keras dan kering. Ini bermaksud ia juga mudah merebak melalui air atau makanan yang tercemar atau apabila kanak-kanak menyentuh objek atau permukaan yang dijangkiti, dan kemudian menyentuh mulutnya.
Di Malaysia, setinggi 38% kanak-kanak yang masuk hospital kerana gastroenteritis akut disebabkan oleh Rotavirus. Kebanyakan kanak-kanak dijangka dijangkiti virus ini sebelum berusia lima tahun.
Jangkitan Rotavirus kepada kanak-kanak yang lebih besar tidak begitu berbahaya, namun amat berbahaya bagi kanak-kanak dua tahun ke bawah. Bagi bayi, mereka menghadapi masalah paling serius memandangkan ia boleh menyebabkan dehidrasi (kekurangan cecair dalam tubuh badan) kesan daripada muntah dan cirit-birit yang teruk. Selain berhadapan dengan masalah dehidrasi, terdapat juga risiko mengalami masalah menghadam laktosa yang disebabkan cirit-birit yang berterusan.
Apa yang terjadi jika telah dijangkiti?
Pada permulaannya, kanak-kanak yang dijangkiti Rotavirus akan demam dan muntah-muntah, diikuti cirit-birit yang teruk dengan najis berair. Dalam kebanyakan kes, demam dan muntah selama dua ke tiga hari manakala cirit-birit pula berlarutan hingga satu minggu. Gejala-gejala lain termasuk kurang selera makan, sakit badan, air kencing berkurangan dan tidak bermaya.
Penanganan jangkitan rota virus
Sekiranya anak anda menunjukkan tanda-tanda awal jangkitan Rotavirus atau dehidrasi, anda perlu:
* Beri anak anda minum 1 hingga 1.5 liter cecair sehari seperti cecair garam rehidrasi atau isotonik. Jika dia muntah, pastikan anak anda kerap mengambil cecair atau susu dalam jumlah yang kecil setiap jam atau setengah jam.
* Bubur boleh diberi dalam jumlah yang kecil bagi memastikan anak menerima khasiat yang mencukupi. Elakkan daripada memberi makanan atau minuman dalam jumlah yang banyak jika dia muntah-muntah.
* Beri parasetamol untuk menurunkan suhu badan.
* Pastikan diri anda, anak anda dan orang lain mencuci tangan selepas menggunakan tandas dan sebelum makan.
Untuk si kecil yang berusia di antara 6 dan 24 bulan, muntah dan cirit-birit yang serius boleh menyebabkan dehidrasi (kehilangan air) yang boleh menyebabkan kegagalan fungsi buah pinggang atau kerosakan otak. Jika dijangkiti, anak anda perlu mendapatkan rawatan perubatan dengan segera untuk menggantikan air yang hilang melalui cecair intravena. Jika tidak dirawat, dehidrasi akan bertambah teruk dan boleh membawa maut.
Antara langkah pencegahan yang boleh diambil termasuklah menyusukan anak dengan susu badan dan menggalakkan setiap ahli keluarga mengamalkan kebersihan yang baik di rumah. Pastikan semua peralatan makanan bersih dengan mencuci pinggan mangkuk, botol dan sudu garpu menggunakan air panas; mengambil berat tentang kebersihan apabila menyediakan makanan untuk keluarga; jangan menyimpan makanan yang telah masak di dalam peti ais lebih daripada dua hari; dan pastikan semua makanan telah dipanaskan semula dengan baik sebelum dimakan.
Walaupun kesemua langkah pencegahan ini diamalkan, kerana Rotavirus adalah sejenis virus yang mudah berjangkit, maka penyusuan ibu dan kebersihan yang sempurna juga tidak mampu melindungi anak anda sepenuhnya. Satu cara yang berkesan adalah dengan mengambil suntikan vaksin untuk virus ini.
Vaksin Rotavirus amat berkesan jika diambil di peringkat awal. Ia boleh diberi secara oral. Matlamat vaksin ini untuk merangsang sistem imun badan dari usia yang muda supaya apabila anak dijangkiti Rotavirus untuk kali pertama, dia hanya mengalami jangkitan yang sederhana atau tanpa gejala-gejala yang serius. Jika dia dijangkiti lagi, anak anda akan mendapat perlindungan kecil.

MUNTAH MENYEBABKAN GASTRITIS
            GASTRITIS bukanlah satu penyakit seperti mana salah tanggapan umum tetapi ia lebih merupakan satu kumpulan keadaan di mana kesemuanya mempunyai ciri-ciri yang sama iaitu inflamasi di dalam lapisan perut anda.
Secara amnya, inflamasi terjadi akibat jangkitan bakterium yang sama dengan ulser perut. Faktor-faktor lain yang menyumbang kepada gastritis termasuklah kecederaan traumatik dan penggunaan pil penahan sakit secara kerap.

‘‘Walaupun terdapat banyak keadaan yang dikaitkan dengan gastritis, tanda-tanda penyakit ini adalah sama iaitu rasa perit di bahagian atas abdomen dan kadangkala kembung, sendawa, rasa mual atau muntah-muntah.
‘‘Dalam beberapa kes, gastritis boleh mengakibatkan ulser dan meninggikan risiko kanser perut. Bagi kebanyakan orang, gastritis tidaklah serius dan ia akan pulih dengan cepat apabila diberi rawatan,” demikian menurut Pakar Perunding Bedah dan Laparoskopik, ColumbiaAsia Medical Centre, Seremban, Negeri Sembilan,Dr.Abd.HamidMatSain.
Simptom-simptom
Tanda-tanda gastritis, yang kebanyakannya tidak begitu serius dan jangka masa ia berlaku juga agak pendek termasuklah rasa perit seakan terbakar atau rasa senak di bahagian atas abdomen yang sama ada akan menjadi bertambah teruk atau berkurangan apabila anda makan.Lain-lain termasuklah rasa mual, muntah-muntah, hilang selera makan, sendawa atau kembung perut, rasa ketat di bahagian atas abdomen selepas makan serta, hilang berat badan.
Gastritis yang berlaku secara tiba-tiba (gastritis akut), kata Dr. Abd. Hamid, selalunya terjadi akibat kombinasi klasik antara rasa mual dan rasa sakit yang perit atau ketidakselesaan di bahagian atas abdomen.
‘‘Sementara itu, gastritis kronik yang merebak secara perlahan-lahan akan menyebabkan rasa kenyang atau hilang selera makan selepas beberapa suap makanan.‘‘Walau bagaimanapun, bagi kebanyakan orang, gastriris kronik ini tidak mendatangkan sebarang masalah. Kerapkali, gastritis boleh menyebabkan perdarahan di dalam perut tetapi ia jarang berlaku melainkan jika terdapat ulser didalam lapisan perut anda.‘‘Pendarahan di dalam perut akan menyebabkan anda muntah darah atau membuang najis yang hitam seakan tar di mana ia memerlukan penjagaan perubatan dengan segera,” ujar beliau.
Pelbagai punca gastritisJangkitan bakteria. Majoriti penduduk dunia dijangkiti bakteria berbentuk cockscrew dikenali sebagai Helicobacter pylori (H.pylori) yang berkembang di dalam lapisan mukosa yang melapisi lapisan perut anda.
Walaupun tidak begitu jelas bagaimana bakteria merebak, ia barangkali disebarkan melalui laluan oral-fekal atau berjangkit melalui makanan atau air yang telah dicemari.Jangkitan H.pylori kerap terjadi di kalangan kanak-kanak dan boleh berlanjutan sepanjang hayat jika tidak dirawat. Kini, ia telah dikenal pasti sebagai punca utama ulser perut yang boleh menyebabkan gastritis.

Dalam jangka panjang, jangkitan bakteria tersebut akan mengakibatkan pembengkakan yang banyak di mana ia akan menyebabkan perubahan di dalam lapisan perut anda. Salah satu daripada perubahan ini adalah gastritis atrofik di mana kelenjar yang menghasilkan asid dihancurkan secara perlahan-lahan.

Tahap penghasilan asid yang rendah akan menghalang toksin penyebab kanser dikeluarkan daripada perut anda, dan ini meninggikan risiko anda menghidap kanser perut.
Bagaimanapun, kebanyakan orang yang dijangkiti H.pylori kronik tidak menghidap kanser dan ramai yang tidak mempunyai simptom-simptom gastritis. Faktor-faktor lain yang akan membuat beberapa orang lebih cenderung dijangkiti bakteria tersebutPenggunaan pil penahan sakit secara kerap. Ubat antiradang bukan steroid (NSAIDS) seperti aspirin, ibuprofen dan naproxen boleh menyebabkan inflamasi perut dengan mengurangkan bahan yang memelihara lapisan perut yang bertindak sebagai pelindung (prostaglandin).
Masalah perut kurang didapati jika anda mengambil NSAIDS bila perlu sahaja, tetapi penggunaan secara kerap atau terlebih merupakan penyebab biasa gastritis dan ulser perut.Pengambilan alkohol secara berlebihan boleh merengsa dan menghakis lapisan mukosa perut menyebabkan tisu-tisu perut anda lebih lemah untuk efek kaustik daripada rembesan perut yang normal.
* Penggunaan kokain boleh merosakkan perut anda, mengakibatkan perdarahan dan gastritis.
* Stres. Jika anda mengalami stres yang teruk disebabkan oleh surgeri utama, kecederaan traumatik, kesan terbakar atau jangkitan yang teruk juga boleh menyebabkan gastritis, ulser dan juga perdarahan di perut anda.
* Gangguan autoimun. Gastritis atrofik autoimun berkembang apabila sistem imun menyerang sel-sel yang sihat di dalam lapisan perut. Ini mencetuskan tindak balas inflamasi yang akan menipiskan lapisan, menghancurkan kelenjar yang menghasilkan asid dan mengganggu tubuh menyerap vitamin B-12 hingga menjejaskan hampir keseluruhansistem anda.Penyakit Chron‘s. Walaupun penyakit bowel ini menyebabkan inflamasi yang kronik di dalam lapisan trek pencernaan anda, ada kalanya ia boleh membengkakkan lapisan perut juga. Apabila perut dijangkiti, simptom-simptom penyakit Chron‘s seperti sakit abdomen dan cirit-birit berair lebih jelas berbanding gejala-gejala gastritis.
* Radiasi dan kemoterapi. Rawatan kanser seperti kemoterapi dan radiasi akan menginflamasikan lapisan perut anda buat sementara tetapi jika terdedah kepada jumlah radiasi yang banyak akan menyebabkan penghakisan yang tidak dapat diubah lagi didalam lapisan perut anda Penyakit refluks hempedu. Hempedu, sejenis cecair yang membantu proses penghadaman dihasilkan di dalam hati dan disimpan di dalam pundi hempedu. Apabila hempedu ini dibebaskan daripada pundi hempedu, ia akan bergerak ke usus kecil anda melalui satusiritiub yang nipis.Lazimnya, otot sfinkter yang berbentuk seakan cincin (injap pilorik) menghalang hempedu daripada mengalir semula ke dalam perut anda dari usus kecil. Tetapi, jika injap ini tidak berfungsi dengan betul, hempedu akan naik semula ke dalam perut anda, menjadikannya membengkak.

Faktor-faktor lain. Gastritis juga mungkin dikaitkan dengan keadaan perubatan lain termasuklah HIV/AIDS, jangkitan parasitik, gangguan tisu perantara dan hati atau buah pinggang yang gagal berfungsi.

‘‘Tetapi jika anda mengalami tanda- tanda dan simptom-simptom gastritis secara konsisten selama seminggu atau lebih, jumpalah doktor anda,’’ ujar beliau.
Pastikan anda memberitahu doktor anda jika ada mengalami sebarang masalah di dalam perut selepas mengambil mana-mana preskripsi atau ubat yang diperoleh dari kaunter, lebih-lebih lagi aspirin atau pil penahan sakit yang lain.
Walaupun doktor akan mengesyaki gastritis selepas berbincang dengan anda tentang sejarah perubatan dan melakukan pemeriksaan yang menyeluruh, anda mungkin juga perlu menjalani beberapa ujian untuk menentukan punca sebenar sakititu.Ujian-ujianini termasuklah:Ujian darah. Doktor anda mungkin akan melakukan ujian darah untuk memeriksa kehadiran antibodi H.pylori. Ujian darah juga akan memeriksa anaemia, yang mungkin terjadi akibat perdarahan di dalam perut yang berkaitan dengan gastritis. Ujian pernafasan untuk jangkitan H.pylori boleh memastikan sama ada anda telah dijangkiti bakteria H.pylori atau tidak.

* Endoskopi di bahagian atas gastrousus (GI). Prosedur ini membenarkan doktor anda melihat sebarang abnormaliti di bahagian atas trek GI yang mungkin tidak kelihatan di sinar-X.Untuk ujian ini, doktor anda akan memasukkan satu tiub berlampu yang nipis dan fleksibel (endoskop) melalui mulut ke dalam esofagus, perut dan bahagian pertama usus kecil anda. Sinar-X dalam perut dan usus kecil memeriksa tanda-tanda gastritis dan masalah pencernaan yang lain. Ia dilakukan setelah anda menelan sejenis cecair (barium) yang akan melapisi dinding trek pencernaan anda, menunjukkannya dengan jelas di sinar-X yang diambil.


Terima kasih telah membaca artikel tentang MUNTAH di blog Medik Veteriner jika anda ingin menyebar luaskan artikel ini di mohon untuk mencantumkan link sebagai Sumbernya, dan bila artikel ini bermanfaat silakan bookmark halaman ini diwebbroswer anda, dengan cara menekan Ctrl + D pada tombol keyboard anda.

Artikel terbaru :

Mas Sehat | Blog Tentang Kesehatan | Mas Sehat ~ Blog Tentang Kesehatan | www.mas-sehat.com